Codul de conduita si etica al S.C. AEROSTAR S.A.

Mesajul Directorului General

Stimati angajati ai S.C. AEROSTAR S.A. Bacau:

S.C. AEROSTAR S.A. este o companie care urmareste sa-si realizeze afacerile (portofoliul de afaceri) urmarind cu consecventa respectarea celor mai inalte standarde de etica in afaceri. Avem obligatia atat fata de angajatii nostri cat si fata de investitori, clienti, furnizori, reprezentanti ai comunitatii locale, alti parteneri de afaceri, sa fim onesti, corecti si deschisi (sinceri) in toate activitatile noastre (de afaceri).

Ca angajati ai acestei companii va confruntati zilnic cu o serie de decizii privind derularea afacerilor. Este responsabilitatea dvs. personala ca, in oricare din aceste situatii, sa sustineti nivelul inalt al standardelor companiei in ceea ce priveste etica in afaceri. Nu este posibil ca acest Cod de Conduita si Etica al companiei sa prevada toate situatiile cu care va puteti confrunta in activitatea dvs. Daca va veti folosi buna capacitate de gandire a afacerii si experienta, deciziile dvs. nu vor ridica probabil probleme de etica. Speram ca acest Cod sa va serveasca drept ghid pentru a face o alegere corecta atunci cand va veti confrunta cu o problema de etica.

Va recomandam sa folositi acest prilej pentru a revedea politicile noastre si pentru a discuta orice nelamuriri pe care le-ati putea avea cu sefii dvs. sau direct cu Departamentul de Resurse Umane.

Liniile directoare stabilite in acest Cod trebuie urmate la toate nivelurile organizatiei de catre directori, sefi de compartimente si angajati.

Ne bazam pe dvs. in sustinerea valorilor noastre de baza si in derularea afacerilor noastre in mod onest, corect si cu integritate.

Cu sinceritate,
Presedinte - Director General
Ing. Grigore FILIP


Introducere

Scop

Acest Cod de Conduita si Etica contine liniile directoare generale cu privire la desfasurarea afacerilor Companiei in concordanta cu cele mai inalte standarde de etica in afaceri. In masura in care acest Cod necesita un standard mai ridicat decat cel cerut de practica comerciala sau de legile, regulile sau regulamentele aplicabile, noi aderam la aceste standarde mai inalte. Salariatii sunt obligati sa se familiarizeze cu politicile Companiei care se refera la activitatea lor.

Prezentul Cod se aplica tuturor directorilor, sefilor de compartimente si angajatilor. Toate persoanele care intra sub incidenta acestui Cod vor fi numite in continuare: "angajatii companiei" sau, simplu, "angajati". Totodata, directorul general si directorul financiar vor fi numiti: "directiune".

Compania are o politica simpla si directa cu privire la normele de conduita si de comportament pe care trebuie sa le respecte angajatii si agentii sai atunci cand desfasoara activitati pentru afacerile Companiei. Acestia trebuie sa faca ceea ce este drept (corect), sa respecte toate prevederile legale, sa aiba un comportament onest si integru, sa trateze oamenii corect, sa respecte diversitatea, sa accepte responsabilitatea, sa comunice deschis si intotdeauna sa aiba un comportament ireprosabil. In general, aceste cerinte sunt mentionate ca "etica". Fiecare angajat are obligatia de a mentine aceste standarde etice ridicate, in orice moment, chiar daca acest lucru poate duce la pierderea de afaceri pentru Companie. Niciunul dintre angajati nu trebuie sa creada ca o situatie compromitatoare sau ne-etica (care nu respecta normele de etica in afaceri) poate fi justificata prin obtinerea unui rezultat in afacere. Oricine incalca aceste reguli de conduita si comportament poate deveni obiectul unor sanctiuni disciplinare putandu-se ajunge pana la desfacerea disciplinara a CIM si/sau al unor sanctiuni penale sau civile.

Toti angajatii si agentii trebuie sa aplice in activitatea lor cele mai inalte standarde de etica profesionala si sa respecte toate legile si reglementarile aplicabile pentru afacerile Companiei. Niciun angajat sau agent nu are autoritatea de a solicita sau de a aproba orice actiune care ar incalca legea sau standardele etice. Angajatii sau agentii ar trebui sa evite situatiile in care cineva se angajeaza in activitati care ar putea realiza in mod indirect pentru societate ceea ce societatea nu a putut realiza legal si etic in mod direct.

Ajutor si informare

Acest Cod nu este destinat a fi un cadru de reglementare global si nu poate aborda orice situatie cu care angajatii nostri se pot confrunta. In cazul in care un angajat se simte inconfortabil fata de o anumita situatie sau are dubii asupra faptului daca aceasta este in concordanta cu standardele de etica ale Companiei, el trebuie sa ceara ajutor. Ii incurajam pe angajatii nostri sa ceara mai intai ajutorul sefilor directi. Daca un sef nu poate raspunde la o anumita chestiune sau daca un angajat nu se simte confortabil in a cere sprijinul sefului sau direct, atunci angajatul trebuie sa contacteze Departamentul Resurse Umane.

Sesizarea incalcarii Codului

Toti angajatii au datoria de a raporta orice incalcare cunoscuta sau orice suspiciune de incalcare a acestui Cod, inclusiv orice incalcare a reglementarilor legale, regulilor, regulamentelor sau politicilor aplicabile in cadrul companiei. Daca un angajat cunoaste sau suspecteaza o incalcare a prezentului Cod, acesta trebuie sa raporteze imediat acest lucru sefului sau direct. seful respectiv va contacta Departamentul Resurse Umane care, impreuna cu angajatul si cu seful acestuia, va investiga cazul. Daca angajatul nu se simte comfortabil in a raporta situatia respectiva sefului sau sau nu primeste de la acesta un raspuns satisfacator, el trebuie sa contacteze direct Departamentul Resurse Umane.

Toate rapoartele de incalcari cunoscute sau suspectate ale acestui Cod, care implica exactitatea rapoartelor financiare ale Companiei si aspectele conexe, ar trebui sa fie raportate direct Biroului de Audit Intern sau Departamentului Resurse Umane.

Toate rapoartele de incalcari cunoscute sau suspectate ale reglementarilor legale sau ale acestui Cod vor fi tratate cu discretie si delicatete. Fiecare sef de compartiment, Departamentul Resurse Umane, Biroul de Audit Intern vor proteja identitatea fiecarui angajat in masura in care este posibil, in conformitate cu legislatia in vigoare si cu nevoia Companiei de a investiga problema.

Politica Companiei este ca orice angajat care incalca prevederile acestui Cod sa fie cercetat disciplinar, putandu-se ajunge chiar la desfacerea CIM. Decizia privind fiecare caz va avea la baza faptele si imprejurarile fiecarei situatii in parte. Angajatului care a fost acuzat de incalcarea prevederilor acestui Cod i se va oferi posibilitatea de a prezenta propria sa versiune asupra evenimentelor, inainte de a se lua o decizie privind sanctionarea sa disciplinara. Angajatii care incalca legea sau prezentul Cod se pot expune la daune substantiale civile, amenzi penale si pedepse cu inchisoarea. Totodata, Compania se poate confrunta cu amenzi sau penalitati substantiale precum si cu deteriorarea imaginii si pozitiei sale pe piata. Daca comportamentul fiecaruia dintre angajati, ca reprezentanti ai Companiei, nu este conform cu legea sau cu prezentul Cod, poate determina consecinte grave atat pentru angajat cat si pentru Companie. (Nerespectarea de catre fiecare angajat a prevederilor legale sau ale prezentului Cod, poate determina consecinte grave atat pentru angajat cat si pentru Companie).

Politica fata de represalii

Compania interzice cu strictete orice represalii asupra unui salariat care, de buna credinta, solicita ajutor sau raporteaza un act de incalcare cunoscut sau suspectat. Exercitarea oricarui tip de represalii asupra unui salariat pentru ca acesta, de buna credinta, a solicitat ajutor sau a depus un raport, va fi supusa unei actiuni disciplinare, care poate duce chiar la incetarea contractului de munca pentru cei gasiti vinovati.

Derogari

Derogarile de la prevederile prezentului Cod vor fi acordate doar in circumstante exceptionale. Pentru angajatii companiei, acestea pot fi facute numai de catre directorul general sau directorul financiar. Orice derogare de la acest Cod pentru directorul general sau directorul financiar poate fi facuta numai de catre Consiliul de Administratie. Orice derogari de la prevederile acestui Cod vor fi aduse la cunostinta Biroului de Audit Intern.

Conflicte de interese
Identificarea potentialelor conflicte de interese

Conflictul de interese poate sa apara atunci cand interesul personal (privat) al unui angajat interfereaza, sau pare sa interfereze, cu interesele societatii ca un intreg. Angajatii trebuie sa evite orice interes privat care influenteaza capacitatea lor de a actiona in interesul Companiei sau care face dificila efectuarea muncii lor in mod obiectiv si eficient.

Identificarea potentialelor conflicte de interese poate sa nu fie intotdeauna clara. Iata cateva situatii care pot reprezenta cazuri de conflicte de interese:

Dezvaluirea conflictelor de interese

Compania cere ca angajatii sai sa prezinte orice situatii care in mod rezonabil ar fi de asteptat sa dea nastere unui conflict de interese. Daca un angajat suspecteaza ca ar avea un conflict de interese sau ca se afla intr-o situatie pe care altii ar putea sa o perceapa ca pe un conflict de interese, acesta trebuie sa o raporteze sefului sau direct sau Departamentului Resurse Umane. Seful, impreuna cu Departamentul Resurse Umane vor discuta cu angajatul pentru a determina daca exista un conflict de interese si daca da, cum ar fi cel mai bine sa il abordeze. Desi conflictele de interese nu sunt automat interzise, acestea nu sunt de dorit si se pot face derogari in asemenea cazuri numai in conditiile descrise mai sus la capitolul "Derogari".

Inregistrarile (evidentele) companiei

Inregistrarile exacte si de incredere sunt cruciale pentru afacerile noastre. Inregistrarile (evidentele) noastre stau la baza declaratiilor noastre de venituri, a rapoartelor financiare si ne orienteaza in luarea deciziilor si in planificarea strategica. Inregistrarile Companiei includ: salarizare, rapoarte de deplasare, e-mail-uri, date financiare si contabile, fise de evaluare a performantei, fisiere electronice de date si toate celelalte evidente mentinute in cursul normal al afacerii noastre, inclusiv cele pe linie de productie sau comerciale.

Toate evidentele Companiei trebuie sa fie complete, corecte si de incredere sub toate aspectele semnificative.

Fonduri, plati sau incasari ascunse sau neinregistrate nu sunt compatibile cu practicile noastre de afaceri si sunt interzise. Angajatii nostri sunt responsabili pentru intelegerea si conformarea cu politica noastra in ceea ce priveste pastrarea inregistrarilor. Fiecare salariat trebuie sa-si intrebe seful direct daca are unele neclaritati in acest sens.

Acuratetea rapoartelor financiare si a altor comunicari publice

Atat legislatia in vigoare cat si politicile noastre prevad comunicarea de date corecte si complete referitoare la afacerile Companiei, la situatia financiara si la rezultatele operatiunilor. Raportarile incorecte, incomplete sau inoportune (premature) nu vor fi tolerate deoarece pot produce daune societatii si pot conduce la raspundere juridica.

Directorul general si directorul financiar precum si alti salariati care lucreaza la Departamentul Contabilitate au o raspundere deosebita in a se asigura ca toate declaratiile noastre financiare sunt complete, conform reglementarilor in vigoare, corecte, la termen si inteligibile. Acesti angajati trebuie sa inteleaga si sa respecte cu strictete principiile contabile general acceptate si toate standardele, legile si reglementarile privind contabilitatea si raportarile financiare ale tranzactiilor, estimari si prognoze.

Respectarea legilor si regulamentelor

Fiecare angajat are obligatia de a respecta toate legile, regulile si regulamentele aplicabile operatiunilor Companiei. Acestea includ, fara limitare, legile privind mita si comisioanele ilegale, drepturile de autor, marcile si secretele comerciale, confidentialitatea informatiilor, contributiile politice ilegale, interdictiile antitrust, practicile anticoruptie, acordarea sau primirea de gratuitati, riscurile de mediu, discriminarea sau hartuirea la locul de munca, sanatatea si securitatea ocupationala, informatiile financiare false sau care induc in eroare (eronate) sau utilizarea abuziva a activelor corporative. Fiecare angajat trebuie sa inteleaga si sa respecte toate legile, regulile si regulamentele aplicabile postului pe care il ocupa. In cazul in care exista dubii cu privire la legalitatea unei actiuni (activitati), fiecare salariat trebuie sa solicite sfatul sefului sau direct sau al Departamentului Resurse Umane.

Obligatii ale salariatilor si agentilor pe linia conduitei si eticii

Fiecare angajat si/sau agent are cel putin urmatoarele obligatii pe linia conduitei si eticii:

Enumerarea obligatiilor din paragraful precedent nu are un caracter limitativ, acestea completandu-se de la sine cu orice alte obligatii decurgand din prezentul cod de conduita si etica, precum si din orice alte reglementari aplicabile companiei pe aceste directii.

Concluzie

Acest Cod de Conduita si Etica contine liniile directoare generale pentru desfasurarea afacerilor Companiei in concordanta cu cele mai inalte standarde de etica in afaceri. In cazul in care un angajat are nelamuriri in legatura cu aceste linii directoare, acesta este rugat sa ceara explicatii suplimentare sefului sau direct sau Departamentului de Resurse Umane.

Toti angajatii Companiei sunt obligati sa adere la aceste standarde.